Thuiswerken in de jaren '00?

Marianne Sturman (foto) begon haar avontuur als ondernemer in 2000, toen ze net een jaar moeder was. Ze werkte als accountmanager in de telecomsector en worstelde met het traditionele 9 tot 5 kader en het op kantoor werken.

Marianne: “Ik kwam erachter dat ik met mijn laptop en telefoon super makkelijk vanuit huis kon werken. Ik vond het toen al niet logisch om met z’n allen naar hetzelfde kantoor te rijden om daar te gaan mailen met elkaar. Dat kan toch ook vanuit huis? Omdat ik toen net moeder was geworden, kwam ik in de knel met mijn privéleven en wilde ik meer flexibiliteit en meer zeggenschap over m’n tijd.”

Moneypenny: geboren uit behoefte aan flexibiliteit

Gedreven door de behoefte aan meer flexibiliteit en zeggenschap over haar tijd, zegde Marianne haar baan op en bedacht Moneypenny, samen met een compagnon. Marianne is zelf altijd in de salesrol gebleven, terwijl haar compagnon als virtual assistent opereerde. “Ik ontdekte eigenlijk al snel dat er heel veel mensen zijn die om wat voor reden dan ook graag thuis willen werken. Voor deze mensen wilde ik interessant werk aanbieden met zo veel mogelijk flexibiliteit,” zegt Marianne.

De uitdagingen

De grootste uitdaging was aanvankelijk de weerstand tegen op afstand werken. In het begin waren er namelijk bijna geen thuiswerkopdrachten. “Ik stelde voor aan klanten om het werk dan toch op kantoor te doen, maar wél met flexibele werktijden. Op deze manier kregen we toch opdrachten, maar konden we wel het stukje flexibiliteit aan de VA’s aanbieden,” vertelt Marianne. “Na verloop van tijd verminderde de weerstand en nu hebben we geen enkele opdracht meer op kantoor. We wijzen die zelfs af, al heeft het heeft wel jaren geduurd om dit te bereiken.”

Lees meer over Moneypenny